ylvashundar

Alla inlägg under augusti 2011

Av Ylva Borgström - 31 augusti 2011 11:45

Ni får stå ut med att mitt bloggande går i skov. Nu kände jag en plötslig lust att skriva, och då kan jag ju passa på att berätta om den, med jämna mellanrum, återkommande jakten på skojävlar till Albin.

Borde igentligen sova efter jobbnatt, men tankarna malde i min lilla hjärna  , och oron över hur i helvete jag ska hitta ett par gympaskor utan knyt till på fredag, som passar Albins kräsna överkänsliga fötter, gjorde att sova var ganska svårt. 

Albin kan, pga dålig finmotorik, fortfarande inte knyta ett par skor. Och hur lätt på en skala tror ni det är att hitta ett par bra gympadojjor med kardborreknäppning i storlek 40!? Ja, det är... väldigt LITE lätt kan jag säga. Inte ens på den gamla goda tiden när fötterna hans var små, och det fanns massor av kardborredojjor i rätt storlek att välja på, var det särskilt lätt att hitta ett par som, inte klämde någonstans, inte glappade, inte var för hårda osv. Eftersom Albin inte går in i en sko (eller kläd) affär, blir det till att köpa hem par efter par och låta ungen prova hemma tills vi lyckas pricka rätt och hittar ett par som funkar. Det brukar i vanliga fall bli X antal vändor till stan innan de rätta skorna infinner sig  .

Men nu, när han har vuxit så förbannat och plötsligt drar storlek 40, finns det ju för fasen knappt några skor alls utan knyt! Jag köpte ett par i går med sånt där spänne ni vet som man drar snöret i, men de, hör och häpna, klämde uppepå foten.

Det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen tänkte jag, och åkte in på fm för att försöka byta. Efter mycket letande och frågande hittade jag ett par gympaskor med både kardborre och rätt innermått på inter sport. De såg farligt smala ut, men va fan, jag provar. När skorna var betalda var det då dags att gå till bilen... men jag kunde för allt i världen inte komma ihåg vilken parkering jag ställt den på!   Jag hade inget minne alls av att jag parkerat den överhuvudtaget!!!   Jag kom tack och lov, ihåg vilka butiker jag varit inne i och i vilken ordning. Sen var det bara att gissa utifrån det viken sida jag ställt bilen på, jag letade där jag brukar parkera den och HALLELULJA där stod den.

När jag så startade fanskapet blev jag plågsamt medveten om att Albin även behöver ett par stövlar till i morgon, och att jag bara MÅSTE tanka innan jag åker hem. GAAAAAAH!!!!   

Stövlar hittade jag i alla fall smidigt på Coop, men eftersom min kära make har bytt från statoil till Ok, och jag omöjligt kan komma ihåg koden till tankkortet, var jag sen tvungen att åka igenom hela jäkla stan för att komma till en bemannad ok-mack.

Men nu gott folk,  NU ska jag sova! Och drömma om att både skor och stövlar passar.  

Ovido - Quiz & Flashcards