ylvashundar

Alla inlägg den 28 februari 2011

Av Ylva Borgström - 28 februari 2011 17:56

 Jag har ju hela vintern haft problem med att hitta en tillräckligt stor träningsplan på nära håll. Jag har aldrig hävdat att min hjärna arbetar särskilt snabbt,  men att det skulle ta ända till slutet av februari innan jag kom på att jag kan träna på skolgården, är ju nästan löjligt. Men i går blixtrade det tydligen till en stund i min skalle   Jag tränade fritt följ, konskick och rutan med Nova. Det gick riktigt bra. I fria följet kommer hon lite långt ut i språng marsh och nästan på gränsen till plogning, särskilt i vändningarna. Det får jag jobba med lite extra.

Med Nelly tränade jag på att leka intensivt med mig trots störningar, så som hundar och ungar. Hon är duktig på att leka och älskar att kampa, så det klarade hon riktigt bra.     Tränade även lite utgångspossitioner och fritt följ, men det orkade hon bara korta korta pass åt gången. Jag avslutade med att hon fick springa till en leksak i rutan några gånger, det tycker hon är superkul   


I går kväll var det dags för den tredje och sista delen av inspirationsseminarierna i Kungsörs hundarèna. Den här gången handlade det om kedjor och tävlingsträning. De tre timmarna försvann fort, vi fick göra lite grupparbeten och problemlösningar. Ett mycket intressant seminarium, som i alla fall fick mig att fundera lite.


I dag har jag varit hos Lena och tränat ihop med Agneta, Helene och Håkan. (Inte min man Håkan) Ett riktigt bra träningspass, jag har fått massa nya idèer och måste verkligen ransaka mig själv. Måste bli mycket mer nogrann med vilka kriterier jag vill ha och se till att jag aldrig släpper igenom de felbetèenden jag vill ha bort. (Men jag kan inte låta bli att tycka att Nova är ganska gullig när hon gång på gång slänger sig ner och rullar runt, för att hon inte för sitt liv kan förstå hur hon ska få oss nöjda med fjärrdirigeringen  )

När man är lagom slut efter några timmars hård men härlig träning, krävs det inte mycket för att man ska brista ut i skratt. När en träningskompis plötsligt slänger ur sig frågan: Hur går det med griskalvarna? och vi kommer på att det är ju lammen hon menar, ja, då går det liksom inte att hålla sig   

Även Nelly hade roligt, hon fick busa med Lenas valp Hoy. Han är ca 8 veckor yngre än Nelly, så hon fick känna sig riktigt stor för en gångs skull.                     

   

Helene och Penny

Penny på språng i inkallning

   

Agneta och Vera

Full fart Vera!

Penny och Vera snodde åt sig en liten busstund.

  Nelly och Hoy busar   Och lite till...      

och lite till...

Nelly har tagit Hoys ben...

...då passar Hoy på att undersöka henne ordentligt.

Kom igen då tjejen!

Helene, Håkan, Lena och Agneta skrattar gott åt Helenes "griskalvar"                       

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards